به بهانه درزاطلاعات در ویکی لیکس:

فرزانگی رهبر انقلاب و دلباختگی پرچمداران غرب زدگی

رضا بردستانی


سه نگاه ، یک اپیزود!
نگاه نخست: پیام نوروزی اوباما
رئیس جمهوری آمریکا بر عزم دولت خود برای بهبود روابط کشورش با ایران به عنوان نخستین نشانه های تغییر تاکید کرد و گفت: ایالات متحده به جای تهدید به دنبال همکاری و احترام متقابل است و عقیده داریم که با تهدید چیزی پیش نخواهد رفت. اوباما گفت: "دولت جدید آمریکا گفته است که خواهان تغییرات و گفتگوست اما این تغییرات باید اساسی باشد نه تاکتیکی".این مقام آمریکایی که در صدد ارسال یک پیام نوروزی هم بود گفت: نوروز فصلی برای آغازی نو است و مایلم شما مردم و رهبران ایران بدانید که ما در جستجوی آینده ای هستیم که همراه با مناسبات جدیدی میان مردم ما و فرصت های بزرگتری برای مشارکت و بازرگانی باشد و آینده ای که همه جهانیان در صلح و بدون اختلاف زندگی کنند.اوباما در بخش پایانی پیام خود با قرائت شعری از سعدی خاطرنشان کرد: افرادی وجود دارند که اختلافات ما را بزرگ جلوه می دهند اما ما باید مصداق کلماتی باشیم که سعدی شاعر ایرانی سالیانی پیش به رشته تحریر در آورد.
دیدگاه 1:
رئیس جمهور به ظاهر آرام و صاحب اندیشه ی ایالات متحده ی آمریکا در پیام نوروزی خود به دست هایی اشاره نمود که برای برقراری ارتباطی دوستانه از آستین غرب بیرون آمده و آماده ی حرکتی است تا این دوستی قرین مودت و احترام متقابل گردد. او حتی از سعدی شیرازی هم خرج کرد و این گونه قلمداد نمود که ایالات متحده ی آمریکا تمام سعی و تلاش خود را به کار خواهد بست تا گذشته ها را فراموش، تلافی و توأماٌ بازسازی نماید. در این بین عده ای که گویی غرب را کعبه ی آمال خویش می دانند با تحلیل هایی آن چنانی این گونه وانمود کردند که ایران خواستار برقراری صلح و آرامش در منطقه نیست و می خواهد تا در خاورمیانه و سرتاسر جهان جنگ ، اغتشاش و هرج و مرج حاکم باشد و بر این ادعای خود آیه ها نازل نمودند و سوگند ها یاد نمودند.
در سوی دیگر اما، رهبر فرزانه و اندیشمند انقلاب اسلامی ایران، حضرت آیت الله خامنه ای در سخنان نوروزی خود به لایه های پنهان این پیام سراسر تزویر اوباما و صاحبان اصلی قدرت های غیرمشروع که رنگ و رویی صهیونیستی دارند اشاراتی کاملا دقیق، موشکافانه و قابل تأمّل نمودند و این سخنان آب سردی بودی بر جوش و خروشی همان کسانی که پرچمداران غربزدگی و جستجوی پیشرفت ، آن هم تنها و تنها در دامان غرب هستند.

نگاه دوم: سخنان حکیمانه رهبر انقلاب

حضرت آیت الله خامنه‌ای بنا به رسم دیرین در آغاز بهار و در اولین روز سال نو، در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر امام الرضا(ع) ، با تشریح زمینه ها و عرصه های مختلف تحقق شعار سال جدید " همت مضاعف ، کار مضاعف " ، به تبیین عوامل و ضروریات دهه پیشرفت و عدالت پرداختند و با تجلیل از وحدت و یکپارچگی ملت در مقابل تلاشهای دشمنان در حوادث پس از انتخابات تاکید کردند به فضل الهی ، از این پس نیز سرنوشت ملت و کشور ، پیروزی وپیشرفت و سرنوشت دشمنان شکست و عقب ماندگی خواهد بود . ایشان تدبیر وشجاعت را دو عنصر کاملا ضروری درمقابله با دشمنان ملت برشمردند و افزودند : اگر شجاعت نباشد و مسئولان درمقابل تحرکات و چهره های عبوس مستکبران خود را ببازند بی‌تردید کشور شکست خواهد خورد، همچنان که اگر تدبیر و هوشیاری نباشد ممکن است دشمن با فریب و حیله‌گری ، اهداف خود را محقق سازد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای ، آگاهی و شناخت برنامه‌های واقعی دشمن و تصمیم گیری صحیح و به موقع در مقابل طرح ها و تحرکات بیگانه را ، مفهوم تدبیر و هوشیاری خواندند و خاطر نشان کردند ، صهیونیست ها ، آمریکا و دیگر دشمنان ملت گاه در لباس گرگ و گاه در لباس روباه ظاهر می‌شوند ، همچنانکه برخی مواقع با چهره‌ای خشن و خصمانه و برخی اوقات با چهره ای فریبگرانه حرکت می‌کنند. ایشان با یاد آوری سخنانشان در اولین روز سال گذشته افزودند : همان گونه که گفته شد مسئولان نظام با هوشیاری ، دست به ظاهر دراز شده رئیس جمهور جدید آمریکا را تحت نظر گرفتند تا بفهمند آیا در زیر دستکش مخملی ، پنجه چدنی پنهان نشده است که متاسفانه همان اتفاق رخ داد.
رهبر انقلاب اسلامی ، با اشاره به ادعاهای " آشکار و پنهان " و ارسال نامه و پیام دولت آمریکا درباره علاقمندی به ایجاد روابط عادلانه با جمهوری اسلامی افزودند : همه این ادعاها ، در عمل برعکس از آب در آمد و رئیس جمهور آمریکا در قضایای بعد از انتخابات ، بدترین موضع را گرفت و حمله کنندگان به مردم ، و اغتشاشگران را جنبش مدنی معرفی کرد و ناخواسته ماهیت اهداف خود را آشکار ساخت . ایشان با انتقاد شدید از ادعاهای دروغین دولت آمریکا مبنی بر حمایت از حقوق مدنی و دمکراسی افزودند : دولت آمریکا حرکت عظیم ملت ایران را در انتخابات و فریاد یکپارچه این ملت را در عرصه‌های مختلف نادیده می‌گیرد و با ادامه اقدامات خود در کشتار "مردم افغانستان و عراق " و حمایت از قاتلان کودکان فلسطینی در غزه ، از حقوق بشر دم می‌زند اما واقعیات نشان می‌دهد که این دولت اصولا در موقعیتی نیست که از دمکراسی و حقوق بشر حرف بزند. حضرت آیت الله خامنه‌ای ، آگاهی و شناخت برنامه‌های واقعی دشمن و تصمیم گیری صحیح و به موقع در مقابل طرح ها و تحرکات بیگانه را ، مفهوم تدبیر و هوشیاری خواندند و خاطر نشان کردند ، صهیونیست ها ، آمریکا و دیگر دشمنان ملت گاه در لباس گرگ و گاه در لباس روباه ظاهر می‌شوند ، همچنان که برخی مواقع با چهره‌ای خشن و خصمانه و برخی اوقات با چهره ای فریبگرانه حرکت می‌کنند. ایشان با یاد آوری سخنانشان در اولین روز سال گذشته افزودند : همانگونه که گفته شد مسئولان نظام با هوشیاری ، دست به ظاهر دراز شده رئیس جمهور جدید آمریکا را تحت نظر گرفتند تا بفهمند آیا در زیر دستکش مخملی ، پنجه چدنی پنهان نشده است که متاسفانه همان اتفاق رخ داد. حضرت آیت الله خامنه‌ای تاکید کردند: بار دیگر به همه دولت هایی که با خوی استکباری با ملت و جمهوری اسلامی مواجه می شوند اعلام می کنیم که ملت و مسئولان ایرانی ، آنها را مطرود و محکوم می‌دانند و ماهیت آنها را در هر لباسی که باشند می‌شناسند و هرگز از منافع ملت و روند پیشرفت ایران قدمی کوتاه نخواهند آمد
دیدگاه2:
این سخنان حکیمانه مانند تمامی بیانات رهبر فرزانه ی انقلاب حاوی کد رمز هایی بود که دوستداران انقلاب به خوبی آن را درک نمودند و در همان زمان هم بودند کسانی که این نشانه های هشداری را در نیافتند و یا خود را به نادانی و نافهمی موضعی زدند. دستکش های مخملی و دست های چدنی را آن زمان اگر درک ننمودند چند دلیل داشت ؛ نخست آن که فهم و بینش سیاسی اکتسابی و خواندنی نیست بلکه باید از این قوه برخوردار و بهره مند بود. پایه های فکری و ریشه های اندیشه و تفکر هرچه از آموزه های اسلامی و دینی دور تر باشد مجال و قدرت درک و حس فتنه ها و نیرنگ ها را ضعیف می نماید و مأنوس بودن با شعائر دینی و اسلامی این قدرت را در صاحب اندیشه ی الهی به وجود خواهد آورد و این روزها پس از غوغای رسانه ای ِ ویکی لیکس در می یابیم که غرب استعمار اندیشه، بیکار ننشسته است و برای ضربه زدن به ملل آزاد اندیش جهان و در رأس آن ایران حتی تا پای گرو گذاشتن آبروی خویش و هم پیمانانش نیز پیش خواهد رفت. اندیشمندان و بازیگران صحنه های سیاسی خوب می دانند این سناریو کاملا از پیش طرح ریزی شده و ریشه دار بوده و افکار پلید صهیونیستی که همیشه و در همه حال سعی بر ایجاد اختلاف و فضای شک و تردید برای پیشبرد اهداف خود داشته اند این برنامه را طرح ریزی و اجرا نموده است. نه ماه پس از آن بیانات غربی ها اعتراف نمودند دستکش های نخملی و دست های چدنی کاملا هوشمندانه و با بررسی معیارهای روزآمد سیاسی انتخاب و بیان شده است.

نگاه سوم: اعتراف رسانه های غربی ؛ اوباما دروغ می گفت!

رسانه هاي غربي اذعان كردند: اوباما در پيشنهاد تعامل به ايران صادق نبود و از همان ابتدا به دنبال فشار بر ايران بود؛ اما آيت الله خامنه اي]مد ظله العالی[ درباره دست چدني اوباما زير دستكش مخملي درست مي گفت.
1- نيويورك تايمز: هدف اوباما در واقع ايجاد اجماع براي فشار بود.
«اين مكاتبات همچنين ديدگاههاي جديدي در اين خصوص ارائه مي دهند كه چگونه باراك اوباما رئيس جمهور امريكا مصمم بود وعده تعامل را با قولي كه براي تشديد فشار بر ايرانيان داده بود تلفيق كند و ائتلافي شكل داد و با اعمال طيفي از تحريم هايي موافقت كرد كه به طور چشمگيري در مقايسه با تلاش هاي قبلي سختگيرانه تر بود. وقتي اوباما به قدرت رسيد بسياري متحدان وي بيم داشتند پيشنهاد تعامل او موجب شود در نظر ايرانيان ضعيف قلمداد شود اما ان مكاتبات نشان داد مشاوران اوباما به سرعت با تنظيم طرحي براي احاطه ايران با تحريم هاي اقتصادي و دفاع ضد موشكي ان نگراني ها را خنثي كردند. در اصل دولت اوباما انتظار شكست تلاش براي تعامل با ايران را داشت اما معتقد بود بايد تلاش مستدلي را به عمل اورد تا بتواند براي تحريم هاي سخت تر جلب حمايت كند».
2- كريستين ساينس مانيتور: اسناد منتشر شده در ويكي ليكس بر بدگماني رهبر عالي ديني ايران نسبت به صداقت دولت امريكا صحه گذارد.
«در حالي كه آيت الله علي خامنه اي رهبر معظم ايران دست دوستي امريكا را كه باراك اوباما رئيس جمهور امريكا ان را دراز شده به سوي ايران خوانده بود دستي چدني درون دستكشي مخملي خوانده بود اسناد درز كرده به سايت ويكي ليكس نشان داد كه تلاش امريكا براي تعامل با ايران همراه با دو دلي و بي ميلي بوده و همين تلاش هاي بي رمق نيز توسط اين فرضيه امريكايي ها كه تعامل با ايران بيهوده است بيش از پيش تضعيف شده بود از اينرو ايرانيان و تحليل گران سياسي متفق القول اند كه بدگماني عميق ايران به تلاش هاي اوباما از همان ابتدا بجا بوده است.دولت اوباما حتي از اهرم فشار به مراتب بيشتر از ارائه مشوق ها استفاده كرده كه همان روش دولت پيشين امريكا و ناقص اين ادعا است كه امريكا روش دوگانه و منصفانه اي را در قبال ايران در پيش گرفته است».
3- هافينگتون پست: اسناد منتشر شده در پايگاه اينترنتي ويكي ليكس نشان داد سياست حقيقي دولت باراك اوباما در قبال ايران بر اساس اصل تعامل نبوده بلكه ادامه همان سياست هويج و چماق دوران رياست جمهوري جرج بوش بوده است.
«چگونه ممكن بود سياست اوباما كه پيام نوروزي به ايران فرستاد و گفت ما دست دوستي به ايران دراز كرده ايم موفق شود در حالي كه مقامات بالا در دولت وي به نتيجه بخش بودن چنين برخوردي اصولا اعتقاد نداشتند. از سوي ديگر سياستمداران غربي چگونه انتظار داشتند ايران بزرگترين سرمايه استراتژيك خود را كه همان يك هزار و دويست كيلوگرم اورانيوم با غناي پايين بود بدون دريافت سرمايه استراتژيك هم ارزش ان به راحتي واگذار كند و از دست بدهد. نكته سوم اين است حال كه ايران با توجه به اسناد درز كرده به ويكي ليكس متوجه شده كه سياستمداران امريكايي در دولت اوباما روش ديپلماسي را هرگز جدي نگرفته بودند آيا انتظار مي رود كه ايران از اين پس روش ديپلماسي و تعامل را جدي بگيرد. دولت اوباما چشم اندازي خوب و قاطع را در راستاي تعامل و گفتگو با ايران ارائه كرد اما هرگز ان سياست تعامل را حقيقتا دنبال نكرد».

دیدگاه3:

اگرچه اسناد منتشره از سوی ویکی لیکس و نبرد سناریو گونه ی رسانه ای که همزمان با انتشار این اسناد بی مصرف و صرفا هیجان آمیز و سرگرم کننده را فاقد ارزش و اعتبار می دانیم و صف بندی های چند روز گذشته و عصبانیت های بازیگران سیاست خارجی آمریکا را نوعی دغل بازی خنده دار قلمداد می کنیم و مقالات و تفسیر های گوناگون را نیز با دیده ی شک و احتمال دنباله روی معنا می نمایی اما همین بازی رسانه ای برگ زرینی بود بر هوشمندی، سیاستمدار و ذکاوت قابل تحسین رهبر فرزانه ی انقلاب که با زیرکی تمام، پایان این بازی مضحک را از ابتدا حدس زدند و در بیاناتی محکم به جهانیان اعلام نمودند و در حاشیه هشدار های لازم را نیز ارائه نمودند . بهتر آن است بازیگران خارجی دست از شیطنت هایی که گاه بازی با آتش را در ذهن متبادر می سازد بردارند و به این تفرقه اندازی ها و دامن زدن به اختلافات ملل پایان بخشند چرا که ملل مستضعف دنیا تقریبا هوشیار شده اند و کم کم دست تمامی این نیرنگ بازان تاریخ برایشان کاملا برملا و هویدا شده است.
بازی خوردگان داخلی نیز باید پرده ی غفلت و نادانی را از چهره به کناری افکنند و به آینده ی خود و ایران اسلامی بیش از پیش بیاندیشند. کوتاه سخن این که حرکت بر پایه ی سیاست های صلح جویانه ی جمهوری اسلامی ایران بهترین و شایسته ترین اقدامی است که انجام و پیروی از آن از باید های غیر قابل گذشت به شمار می آید. ما و هر مجموعه ای می تواند هزاران هزار سند از آن دسته سند هایی که ویکی لیکس افشا نموده است را منتشر نماییم و کار این مؤسسه شوک بین المللی آن گونه که پشت پرده نشینان انتظار داشتند ایجاد ننمود و موج ایجاد شده آن قدر ناکارآمد بود که خود نیز از این شیوه ی رفتاری سخت افسرده و پشیمان شدند . چه بسا همزمانی این افشا گری و سوء قصد به جان دو دانشمند بزرگ ایرانی که منجر به شهادت یکی از آنان شد نیز در همین راستا و در ادامه ی همین سناریو اتفاق افتاده باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا